A di mi yere yu friyari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yanna Alejandro Perez - WaarBenJij.nu A di mi yere yu friyari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yanna Alejandro Perez - WaarBenJij.nu

A di mi yere yu friyari!

Door: Yanna Alejandro Perez

Blijf op de hoogte en volg Yanna

14 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hello world!

Het is vandaag 14 april, wat inhoudt dat ik over precies een maand het vliegtuig weer in stap terug naar Nederland. De afgelopen tijd heb ik me vooral bezig gehouden met stage, chillen, zonnen en uitgaan. Vooral dat laatste is altijd wel een hoogtepuntje van de week. De clubs zijn hier niet supergroot, maar de muziek is leuk en de sfeer is goed. Ondanks dat het niet altijd vol staat, maken we er altijd wel een geslaagde avond van!
Je leert er ook een hoop mensen kennen. Zo heb ik naast Surinamers bijvoorbeeld ook mensen uit Amerika, Trinidad, Engeland, België en natuurlijk Nederland ontmoet. En als je in Suriname verblijft, ontkom je er niet aan om eens een dansje te wagen met een van de locals. Zo is er bij Havana Lounge altijd tot half 2 salsa (heerlijk die Spaanse muziek). Hier waag ik me meestal maar gewoon niet aan, want ik denk dat ik dat Spaanse gen toch even overgeslagen heb. Maar soms word je dan toch ineens de dansvloer op gesleurd en onder het motto 'als ik voor schut sta boeit het niet, want ik ken hier toch niemand' ga je er dan toch maar in mee. Zo leer je nog eens wat!

Naast het stappen grijpen we eigenlijk elke gelegenheid om in de zon te liggen aan, en gaan we regelmatig ergens wat drinken of eten. Zo houden we toch het vakantiegevoel er een beetje in. Helaas is het niet altijd lekker weer, waardoor we op sommige dagen weinig tot niks te doen hebben. Wat dat betreft ben ik blij dat ik hier 'maar' 3 maanden verblijf, want eigenlijk hebben we alle bezienswaardigheden in Paramaribo wel al gezien. Wel zijn we nog van plan een aantal excursies te doen, zoals een Surinaamse kookcursus, een bezoek langs alle markten in de stad en een plantagetour.

Vorige week hebben we ook de excursie Matapica gedaan. We zijn met een boot naar het eiland Braamspunt gegaan, waar we 's nachts reuzenschildpadden hebben gespot. Onderweg hebben we ook nog dolfijnen gezien, dus dat was een leuk extraatje. De schildpadden waren echt ontzettend indrukwekkend. Ze zijn zo'n 1,5m lang en kunnen wel 500kg wegen. We hebben het hele proces van eitjes leggen gezien. Er waren namelijk schildpadden die een nest aan het graven waren, anderen waren eitjes aan het leggen, of hun eitjes aan het begraven. Ook waren er schildpadden die klaar waren met het proces, en terugkeerden naar de zee.

Maar goed, voor mijn medestanders die het Sranan Tongo niet spreken, zal ik even terugkomen op de titel van dit verhaal. 'A di mi yere yu friyari' is een Surinaams verjaardagsliedje. Het betekent: 'ik heb gehoord dat je jarig bent', want dat was ik dus gister!
De dag begon al heel leuk; ik kwam beneden en er lagen zo'n 100 opgeblazen ballonnen in de kamer. Ook werd er voor me gezongen en hadden de meiden een lekker ontbijtje gemaakt. Na het ontbijt heb ik even contact gehad met het thuisfront (ook zeker niet onbelangrijk op zo'n dag), waarna we met zijn zessen taart hebben gegeten (kan ook niet ontbreken natuurlijk). Ik heb ook nog hele leuke cadeautjes gekregen van m'n lieve reisgenootjes! Helaas was het heel slecht weer, waardoor de geheime plannen die ze bedacht hadden niet door konden gaan. Maar geen nood, je kan altijd nog ergens gaan eten, dus dat hebben we gedaan. 's Middags hebben we heerlijk geluncht bij 'Lekker', en 's avonds zijn we uit eten gegaan bij Sarinah (goeie tip van Vishaal, we hebben er al meermaals heel goed gegeten). Het was echt een hele gezellige dag, en het was ook een bijzondere ervaring om mijn verjaardag hier te vieren. Is weer eens wat anders dan thuis.

Zo af en toe schrik ik toch wel een beetje van het feit dat de tijd zo snel gaat! Ik heb nu nog 3 weken stage, en in de laatste week moeten alle praktische zaken geregeld worden voordat we vertrekken. Voorlopig gaan we nog alles eruit halen wat erin zit, en er een gezellige laatste maand van maken. Voor ik het weet zit ik weer thuis op de bank... Waar ik stiekem ook wel weer een beetje naar uitkijk!

Liefs!


  • 14 April 2015 - 20:34

    Jan En Yolanda:

    He Yana,

    leuk om weer een verhaaltje van je te lezen. Volgens ons heb je wel een vette verjaardag
    gehad daar in Paramaribo. Leuk hoor !!!

    Groetjes Jan en Yolanda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Yanna

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 2727

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 15 Mei 2015

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: